Monday 27 July 2015

Pokok Bunga Kantan

Assalamualaikum...

Antara dialog Puan Ayu dengan Kak Midah, pekebun sekolah tersayang:

Puan Ayu: Kak Midah, sekolah kita ni ade pokok bunga kantan tak?
Kak Midah : Ada dik.. tu ha kat belakang sana tu (sambil tunjuk pada belakang bangunan sekolah)
Puan Ayu : Kak Midah, banyak tak pokok tu? Agaknye boleh tak kalau ayu ambik sikit nak tanam kat rumah? (Dalam nada manja memujuk)
Kak Midah : Urm.. boleh aje dik.. Nanti akak tolong korekkan. Pastu akak letak kat kereta ye..
Puan Ayu : Ya Allah.. baiknya Kak Midah ni.. terima kasih.. sayaaaangggg Kak Midah..

Begitulah dialog Puan Ayu dengan Kak Midah awal pagi ni. Teruja sangat sebab Kak Midah sanggup nak tolong ambilkan pokok  bunga kantan tu. Dah lama saya mencari pokok bunga kantan ni. Di rumah mak di kampung pun banyak tapi usaha selalu gagal sebab tanah sekitarnya dah jadi sangat keras susah nak korek. Ade jugak saya cakap kat suami, "kita beli je lah bunga kantan kat pasaraya tu, pastu kita tanam la". Tapi saya digelakkan saje oleh sang suami. Katanya, mana ade orang tanam bunga kantan. Pokok ni ditanam melalu rizom. Jadi kena korek skit akar dia tu untuk ditanam. Saya pun tak pasti lah kesahihan fakta ni..

Macam mana pun, impian untik memiliki pokok bunga kantan termakbul sudah dengan bantuan Kak Midah sayang. She made the job looks easy. Serious saya sangat kagum dengan Kak Midah. She has green fingers without a doubt. Apa yang ditanamnya pasti menjadi. Kat sekolah tu, dialah nursery bergerak kami. Saya suka tengok pokok2 yang dia tanam.. semua subur je. Paling jeles ialah pokok tomato ceri yang sangat lebat buahnya sampai tak habis dimakan. Akhirnya, pasukan guru2 pun turun untuk kutip tomato tu untuk buat ulam kat rumah.

Sebelum ni pun mak saya kat kampung mengidam nak tanam sunflowers yang besar2 tu. Masa tu pun saya dibantu oleh Kak Midah. Dia volunteer nak tolong semaikan anak. Bila dah besar, terus dia bagi saya. Dalam 5 pokok jugak la. Sekarang pokok2 tu semua happy je membesar di kampung saya.

Tapi.. yang sedihnya, Kak Midah dah nak berhenti kerja.. Macam nak nanges je dengar berita ni. Bukannye sebab dia selalu tolong saya, tapi sebab kebaikan dan kerajinan beliau tu sendiri... saya memang sangat respect kat dia.. she is one of a kind that you regret when she's not around.

Apa2 pun, terima kasih Kak Midah atas kesudian menolong saya untuk dapatkan pokok kantan ni.. akan ku jaga dengan sepenuh hati supaya ia dapat berbakti dalam masakan2 ku nanti.. muehehehehehe...

Kantan...dalam Bahasa Inggerisnya torch ginger.. harapnya dapat menyeri lamanku nanti dengan bunga-bunga pink yang digunakan untuk masakan seperti laksa, masak asam dan sebagainya... :)

1 comments:

Han Hanni said...

bunga kantan yang buat laksa tu ke?
kami teringin nak tanam tapi laman semua bersimen, nak kena tanam dalam pasu

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail